Брендінг Херсона та області

Бренд Херсона Скіфське СонцеЦю роботу ми з гордістю вважаємо найцікавішою за історію нашої діяльності!

Бренд Херсона та області Скіфське Сонце – вже понад 10 років вдало ідентифікує та допомогає просувати потенціал нашого регіону.

Серед усіх видів брендінга саме брендінг дестинацій є найскладнішим напрямком. Він має враховувати інтереси багатьох різних цільових груп, тому найважливішим у розробці є необхідність їх консолідувати і дійти спільного бачення.

Хто замовник бренда дестинації?

Коли ініціатива розробки йде “зверху”, наприклад від органу влади, все виглядає простіше. Адмінресурс дозволяє не помічати думки інших груп і оголосити брендом міста варіант, що влаштовує організаторів процеса. Але новітня історія наочно демонструє безліч прикладів, коли створені таким чином бренди не живуть довше, ніж ініціатори створення залишаються при владі.

Буває, що бренд дестинації розробляє за власної ініціативи дизайнер, або дизайн-студія. Таких випадків також багато, та в жодному з них бренд не має широкого розповсюдження і часто ігнорується владою або іншими цільовими аудиторіями. Такий бренд радує тільки своїх творців та невелику групу прихільників нетривалий термін.

Тому першим кроком вдалої розробки бренда дестинації є створення правильної механіки та взаємодії між стейкхолдерами та цільовими групами. Саме з цього ми і почали. Детальніше з історією створення можна ознайомитись, натиснувши плюс:

Деталі:

ДАТА ПОЧАТКУ

березень 2011

ВИКОНАНО
ДИЗАЙНЕРИ

Олексій Мирошников
Костянтин Ястребов
Юрій Подоба
Марина Плясова
Анна Білоконь
Антон Крижановський
Микола Підмогільний

У першому десятиріччі 21 століття світ охопила хвиля брендінгу міст та дестинацій. З дослідницьким інтересом наше Брендінгове агентство ГРЕЙДС слідкувало за спробами міст Европи, США та країн колишнього СНД народжувати дестинаційні бренди для покращення власної ідентифікації в очах туристів, інвесторів, місцевих жителів.

Більшість цих спроб успіху не мало. Не був виключенням і Херсон. Найбільш помітним, був проведений у 2008 році конкурс громадського руху «Відродження Херсона». Над концепцією бренда понад два місяці працювала творча група, у складі якої були науковці, історики, економісти. В результаті роботи група прийшла до думки, що існуючі образи Херсона найкраще об’єднати та виразити через ідеальну силу – енергію Сонця. Учасники конкурсу намагалися графічно розкрити тему міста Сонця та за результатами конкурсу було визначено переможця, проте організатори на цьому не зупинилися та продовжили пошуки графічного рішення, яке було 6 грудня 2008 року презентовано у ХОАМДТ ім. М.Куліша.

Через слабкість графічного втілення головного візуального атрибуту бренда – логотипу, можна сказати, що в результаті цих ініціатив бренд у Херсона не з’явився, хоча дослідницька частина на нашу думку заслуговувала уваги.
Далі від уважного спостереження ми перейшли до активних дій і у березні 2011 року керівником ХОВ Спілки рекламістів України, директором БА ГРЕЙДС Олексієм Мирошниковим було оголошено про новий проєкт створення дестинаційного бренду Херсона:

Проаналізувавши на той момент десятки прикладів брендінгу міст України та СНД, ми виробили власну механіку розробки територіального бренду, яка полягає в наступному:

ЕТАП 1. ДОСЛІДЖЕННЯ.
До цієї роботи ми намагалися залучити максимум зацікавлених осіб, організацій та проектів для того, щоб рішення максимально відповідало думці громади. Також на цьому етапі було корисно вивчати досвід усіх попередніх спроб, не скидаючи їх з рахунків.

Етап 2. РОЗРОБКА.
Необхідна умова успішності даного етапу – участь професіоналів, оскільки кількість розроблених логотипів не здатна перерости в якість.

ЕТАП 3. Оцінка, вибір та затвердження варіантів.
Хто обирає варіант? Усі ті, хто потенційно може його використати, а також ті, для кого він створюється.
Тут також важлива не кількість, а компетенція осіб, що оцінюють. Даний етап не може обійтися без залучення бізнесменів та політиків, які власне і будуть основними користувачами даних розробок, представляючи за боргом служби чи діловими інтересами наш регіон.

І почалося…

ЕТАП 1. ДОСЛІДЖЕННЯ

Завдання етапу — пошук та вияв сильних сторін нашого міста, на яких варто акцентувати увагу. Всі, кому ця тема цікава, мали можливість поділитися своїми міркуваннями у квітні 2011 року в актовому залі кафедри дизайну ХНТУ. Там пройшло перше “розширене засідання робочої групи”, на яке були запрошені всі охочі висловити свою думку на брендинг Херсона. Ця зустріч була надзвичайно цінна для нас тим, що фактично в режимі мозкового штурму ми отримали “зріз” думок і точок зору різних людей, яких об’єднувало одне спільне бажання зробити наше місто кращим. На засіданні були розповсюджені анкети проекту, паралельно проводилось опитування через форму на сайті проекту brand.ks.ua.
Далі були ще кілька бренд-сесій, в результаті яких ми дійшли таких висновків:

Етап 2. РОЗРОБКА

Над розробкою атрибутів бренду мала працювати група дизайнерів при кураторстві Херсонського обласного відділення Спілки дизайнерів України. Запрошувались усі бажаючі, з єдиною мінімальною умовою – наявність практичного досвіду у створенні логотипів. Таких було близько 10 дизайнерів.
Але так вийшло, що після оголошення старту бажаючих працювати поменшало і знак розробляли лише дизайнери Грейдс. У пошуках варіанта ми промальовували піктограми озвучених достоїнств краю, намагалися об’єднати їх у єдиний знак. Виходило громіздко і непереконливо. Тим часом усі сучасні тренди створення логотипів говорять про те, що чим лаконічніший знак, тим він успішніший.
Так дійшли вже озвученого раніше висновку — для позиціонування сильних сторін міста ідеально підходить метафоричний образ Сонця, що об’єднує.

Образ Сонця є універсальним природним феноменом, що шанувався багатьма народами, які з давніх-давен перебували на території нинішнього Херсона та Херсонщини, про що свідчать численні археологічні артефакти.

Територія сучасного міста Херсона була заселена ще з дохристиянських часів. Вважається, що перша людина з’явилася тут в епоху міді та бронзи. На місці, де була розташована Херсонська фортеця, а зараз утримується один із центральних парків, було знайдено скіфське поховання IV-III ст. до н.е. Це дає Херсону унікальну можливість набагато глибшого та яскравішого позиціонування, ніж асоціація із фактом заснування міста указом імператриці. Тому ми вважаємо, що використання образу Сонця як узагальнюючого образу всіх переваг нашого міста цілком виправдане і є досить обґрунтованим.

Враховуючи наявне на той момент конкурентне оточення серед інших міст України, які заявляють про появу власних брендів, прямих тотожностей та подібностей із образом Сонця не було помічено. Використання образів Скіфського-сарматського періоду також не виявлено, хоча географія їхнього перебування була дуже великою.

Другим важливим одкровенням для нас у ході розробки стало занурення у світ “золотої спіралі” Фібоначчі. Усі навколишня природа дає нам свої підказки і саме золота спіраль стала основою побудови майбутньої айдентики. Крім того спіраль є схематичним образом еволюції всесвіту і життя взагалі. Поєднуючи у собі форму кола та імпульс руху, спіраль є символом часу, циклічності, безперервності існування. Як плавна нескінченна лінія Спіраль символізує розвиток, безперервність, доцентровий і відцентровий рух, ритм дихання і самого життя.

Так з’явилося графічне рішення солярного символу, якому ми дали назву “Скіфське Сонце”.

Бренд Херсона та області Скіфське Сонце
Спіралі бренда Херсона та області Скіфське Сонце

Базовий елемент Сонця – спираль – робить систему гнучкою та здатною легко адаптуватися відображення різних семантичних одиниць. За допомогою спіралі будуємо піктограми для водних ресурсів, рослинництва, тваринництва, промисловості, освіти, історії та культури і багато іншого.

Після схвалення варіанту робочою групою проекта, в БА ГРЕЙДС було створено похідні знаки – туристичний та інвестиційний. І система візуальної ідентифікації була випробувана на таких важливих для Херсонської області заходах, як міжнародний інвестиційний форум «Таврійські Горизонти» та Міжнародний туристичний форум. Айдентика була добре сприйнята найважливішими цільовими аудиторіями — туристами та інвесторами.

логотипи форумів на основі бренда Херсона та області Скіфське Сонце

За наступний рік ми отримали багато позитивних відгуків від фахівців з брендінгу з України та з-за кордону. У червні 2012 року спільно з управлінням зовнішніх зв’язків ХОДА ми представили «Скіфське Сонце» на міжнародному фестивалі географічного маркетингу та брендингу OPEN (м. Мінськ).

презентації бренда Херсона та області Скіфське Сонце

Міжнародне журі фестивалю, до складу якого було запрошено експертів територіального брендингу зі світовим ім’ям, високо оцінило цю роботу. Зайнявши престижне друге місце та здобувши нагороду фестивалю, бренд ще раз підтвердив свій потенціал.

Високу оцінку експертів бренд також заслужив у червні 2016 року на міжнародної конференції «Брендинг дестинацій: запорука побудови успішної репутації», організованої Департаментом туризму та курортів Міністерства економічного розвитку та торгівлі України у співпраці із Всесвітньою туристичною організацією – спеціалізованим агентством ООН з туризму (ЮНВТО). Було зазначено, що територіальний бренд «Скіфське Сонце» можна сміливо ставити до низки кращих територіальних брендів України, про що також свідчила експертна оцінка Тома Банкла (спікера конференції Брендінг Дестинацій).

Бренд активно використовувався у презентаціях Херсона та області на туристичних виставках та у виданні туристичних путівників і каталогів “Херсонщина Туристична” та “Kherson Travel Guide”, що здійснює Брендінгове агентство ГРЕЙДС.

оформлення виставки на основі бренда Херсона та області Скіфське Сонце
оформлення виставки на основі бренда Херсона та області Скіфське Сонце
путівники Херсонщина Туристична
путівники Херсонщина Туристична
путівники Херсонщина Туристична – Kherosn Travel Guide
путівники Херсонщина Туристична

Далі приклади використання бренда Скіфське Сонце у сувенірній та промоційній продукції, а також в оформленні адміністративних будівель Херсона та області:

Гнучкість та життедайність будь-якої СВІ (системи візуальної ідентифікації) найкраще демонструє можливість створення похідних змістовних символів та логотипів, а також її визнання мешканцями дестинації (див. фото з татуюванням на нозі дівчини).

похідні знаки від бренда Херсона та області Скіфське Сонце

Для популяризації міста та області ззовні не завжди потрібен великий бюджет. Використовуючи приклад Одеси, ми робили акції “народної дипломатії”, коли мешканець Херсона фоторафується з табличкою “Люблю Херсон” та розміщує фото у соцмережах:

Відеоверсії основного та допоміжних символів:

Ми віримо у силу символів та знаків! І під час окупації нашого міста рашистською сволотою, нехай життєдайна сила Херсонського Сонця сприятиме скорішому звільненню нашої землі:

Херсон – це Україна!

11.11.2022 – Херсон звільнено! Дякуємо ЗСУ, всім силам оборони, всім волонтерам, хто наближав і наближає нашу Перемогу!
А для бренду Скіфське Сонце найвища честь опинитись на шевронах наших відважних героїв.

Херсон – це Україна!